reklama

Topánky a životné istoty

Môj dedo sa hlásil v živote k niekoľkým istotám. Jednou z nich bola: „baťovky vydržia celý život“.

Písmo: A- | A+

Môj dedo sa hlásil v živote k niekoľkým istotám. Jednou z nich bola: „baťovky vydržia celý život“. Baťovky boli topánky z Baťových závodov, teda až do času, kedy Baťove závody prestali byť Baťovými. Tri páry, ktoré vlastnil mu vydržali s malými opravami a slušným zaobchádzaním takmer celý život. V jedných ho aj pochovali. Pred nedávnom som si kúpila v predajni firmy Baťa topánky. Kožené, na šnurovanie. Žiadna extravagancia. Staré dobré baťovky, povedal by dedo. V jedno daždivé ráno som ich obula, aby som po pár minútach chôdze zistila, že vlaha z nebies nimi preniká tak trochu odvšadiaľ. A tak som ich zobrala spolu so škatuľou a účtenkou do predajne, aby sa mi dostalo vysvetlenia ako je to možné. Predavačka, ktorá preberala reklamáciu súhlasila, že toto by asi topánky robiť nemali. Po dvoch týždňoch som si prišla pre vyrozumenie. Predavačky, ktorá súhlasila, že do topánok by nemalo zatekať nebolo, zato sa ma ujala vedúca predajne. “Vy ste použili tie topánky v daždi?“, spýtala sa ma, pozerajúc do pokladničného bloku.„Áno“, odpovedala som po pravde.„Ale to ste nemali robiť“, oznámila mi a ďalej fixovala pohľadom pokladničný blok. „Tieto topánky sú určené len do sucha a len na občasné nosenie.“ Jasne som počula ako sa dedo v hrobe obrátil. „Ako LEN do sucha?? A ako LEN na občasné nosenie?!!“, nechápala som. Žijem v logicky štruktúrovanom svete, kde sa kožené šnurovacie topánky nosia do dažďa a frekvenciu ich nosenia si určujem sama.„Tu to máte, tieto topánky sa majú používať len do sucha a len občas“, posunula ku mne vedúca popísané papiere prišpendlené k účtenke. Preletela som papier s kategorizáciu topánok a zaúpela. Väčšina obuvi vyrábaných firmou Baťa boli len do sucha a len na občasné nosenie. Pojem občas nebol nijak presne špecifikovaný. Raz za deň na pol hodinu, alebo dva krát do týždňa na hodinu? „To je vtip?“, zmohla som sa na neoriginálnu otázku. „Nie“, oznámila mi vedúca stroho, „kúpou tejto obuvi ste súhlasili s reklamačnými podmienkami, obuv ste použili v rozpore s odporúčaniami výrobcu, vašu reklamáciu neuznávame“. Vedúca predajne sa na mňa po prvý krát priamo pozrela. Stála som tam a pomaly mi dochádzalo. Topánky „len do sucha a občas“ som nechala na pulte predajne. Večer som zašla na cintorín a vyplela dedovi hrob. Myslím, že odišiel včas. Svet bez istôt, ktoré ho sprevádzali po celý život by sa mu nepáčil...

Marianna Opatovská

Marianna Opatovská

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

snažím sa žiť, tak aby po mne zostalo čo najmenej (nezrecyklovaného) odpadu Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu